logo vall de ribes
Vall de Ribes

Els quatre recorreguts, amb diferents distàncies i desnivells, estan repartits per les diferents valls i ens permetran gaudir dels petits nuclis que conserven l’atractiu dels pobles de muntanya, de la història de la vall amb la visita a les antigues mines de carbó, dels seus torrents i rius, i fins i tot dels seus cims més emblemàtics. Circuits que, cap d’ells, ens deixarà indiferents.

vt-2
altres suau

TRAIL CURTA DISTÀNCIA

Roques Blanques

Distància total: 7,5 Km

Desnivell positiu: 550 m

Alçada mínima: 920 (Ribes de Freser)

Alçada màxima: 1260 (Collet de Sant Antoni)

Llegir resennya

Circuit apte per realitzar en qualsevol època de l’any. Passarem en un moment de la assolellada cara sud de la muntanya de Sant Antoni a la fredor de l’obaga del Rigard. Anirem amb molt de compte al creuar la N-260 a l’alçada de Roques Blanques.

El Collet de Segura és una zona on sempre pastura bestiar, i per tant trobarem alguns filats que tancarem al nostre pas.

Realitzarem un curt tram per la vorera del C/ Sant Quintí fins arribar a la Plaça del Pont de Ribes, on girarem a l’esquerra per agafar el Camí de Sant Antoni, que ja iniciarem en forta pujada i que, en un ziga-zaga sense pèrdua i pràcticament sense descans, ens durà al Collet de Sant Antoni.

Arribats al collet, si volem trobar la Font de Sant Antoni o anar a veure l’Ermita de Sant Antoni, ens haurem de desviar uns metres a l’esquerra, fora del track, però sense pèrdua. Si seguim el circuit iniciarem un ràpid i divertit descens per l’Obaga del Rigard, i on desprès de creuar una pista d’aprofitament forestal, trobarem la Font del Faig, on sempre brolla una aigua ben fresca.

Continuarem baixant i el paisatge s’obre davant nostre en un prat on divisem bona part de la Vall del Rigard. Travessem el prat per seguir baixant fins a creuar el riu, primer per pista i després de nou per sender. Passarem per davant de l’Alberg Roques Blanques i tot seguit creuarem la N-260 amb molta precaució.

Entre dues cases buscarem una senda que en suau pendent ens apropa al Collet de Segura, sempre amb vistes del bosc que acabem de deixar enrere mentre baixàvem. Arribats al coll farem un gir brusc a la dreta per començar a baixar pel camí ben fresat que, voltejant la vesant nord del Granòfir de Ribes, ens retornarà a Ribes de Freser per l’Ermita de Sant Cristòfol i el Carrer Cerdanya, al final del qual trobarem de nou la Plaça del Pont de Ribes.

Ara ja només ens queda desfer el tram urbà pel passeig fins arribar de nou a l’Oficina de Turisme.

Aigua: Trobarem tots els serveis a Ribes de Freser. Font a l’Ermita de Sant Antoni. Font del Faig. A les dues fonts arribarem desviant-nos molt lleument de la ruta.

Les Mines

Distància total: 14 Km

Desnivell positiu: 650 m

Alçada mínima: 920 (Ribes de Freser)

Alçada màxima: 1446 (camino/desviación mina Fernanda)

Llegir resennya

Circuito apto para realizar en cualquier época del año. En verano encontraremos fuentes y torrentes donde remojarnos. En invierno es muy agradable de realizar, ya que la mayor parte del recorrido es soleado.

Circuit apte per realitzar en qualsevol època de l’any. A l’estiu trobarem fonts i torrents on remullar-nos. A l’hivern és molt agradable de realitzar, ja que la major part del recorregut es assolellat.

El Collet de Segura és zona de pastura de bestiar, i per tant trobarem alguns filats que tancarem al nostre pas.

Sortirem de davant l’Oficina de Turisme, on trobarem una àmplia zona d’aparcament. Iniciarem el tram urbà pel Passeig Àngel Guimerà, paral·lels al Riu Freser, i el creuarem per un pont de vianants sobre l’aiguabarreig dels rius Freser i Rigard.

Realitzarem un curt tram per la vorera del C/ Sant Quintí fins arribar a la Plaça del Pont de Ribes, on seguirem pel carrer Major fins trobar, a l’esquerra, el Carrer Cerdanya. Aquest carrer empedrat ja enfila de valent fins a l’Ermita de Sant Cristòfol, i desprès ja per senda fins el Collet de Segura.

Creuarem els dos filats que trobem al coll i seguim pujant per sender entre matolls. Ja dintre del bosc farem uns quants girs fins trobar-nos un rètol indicador de direcció. Seguirem direcció Ventolà, ara ja per un corriol que planeja per la vessant de la Serra del Castell i ens permet gaudir d’unes grans vistes de la Serra de Montgrony.

Arribarem a la Mina de Can Paloca, que bé es val una aturada per submergir-nos una mica a la història de l’indret.

Deixem la mina enrere, i poc desprès trobarem la Font de Can Paloca i el mas es runes. Continuarem planejant fins arribar a un revolt de la carretera de Ventolà. Farem uns 500m per la carretera fins arribar a aquest petit veïnat de Ribes de Freser. Creuem les cases i comencem a remuntar per una pista cimentada fins deixar enrere les darreres edificacions. Aquí iniciarem un llarg tram corrible per camí ample, que planejant ens portarà a tocar del Torrent de la Fernanda. Poc abans girarem bruscament a la dreta, on haurem d’estar atents al GPS o a la senyalització que hi ha en un arbre, per trobar el corriol que entra dins del bosc i esquivant arbres ens portarà a passar per davant de la Mina Fernanda.

En constant baixada creuarem el torrent i arribarem al nucli de Batet, que pertany a Ribes de Freser, desprès de creuar uns prats de pastura. Deixat el poble enrere, farem un curt tram d’asfalt per tot seguit continuar per un corriol que ens sortirà a la dreta. Aquest sender ens farà creuar de nou el Torrent de la Fernanda abans de passar per davant de la Mina de Can Possons, a tocar del mas del mateix nom i de Can Segura. Poc desprès de passar el conjunt de masos arribarem de nou al Collet de Segura, on travessarem altre cop els filats per desfer el camí inicial fins a l’Oficina de Turisme.

Aigua: Trobarem tots els serveis a Ribes de Freser. Font de Can Paloca poc desprès de la mina del mateix nom. Font i bar-restaurant a Ventolà. Font a Batet. També creuarem dues vegades el Torrent de la Fernanda i altres torrents menors.

Bruguera

Distància total: 10,5 Km

Desnivell positiu: 950 m

Punt de sortida: Bruguera

Punt de arribada: Bruguera

Alçada mínima: 1150 (Bruguera)

Alçada màxima: 2040 (Taga)

Llegir resennya

Recorregut curt però intens i exigent, amb fortes rampes de pujada i baixada. Evitarem l’hivern, bona part del circuit el podem trobar innivat.

El circuit te com a punt culminant el Taga, un cim bressol de l’excursionisme català que alhora és una atalaia de 360º sobre bona part del país.

Iniciarem la ruta a la zona d’aparcament, una explanada al mig del poble amb taules i zona de jocs per canalla. Sortirem en pla direcció al barri del Serrat Roig, per ciment, però tant sols deixem enrere la darrera casa ja entrem al bosc, i en forta pujada. Per trialera arribem al Coll de la Portella, on girem a l’esquerra i remuntem per camí ample fins a “la corba”, on arribarem desprès d’un curt tram de ciment.

En forta pujada iniciem el sender que, amb l’única treva del Pla dels Dois i el Torrent de la Font de Llobina, ens durà a Coll de Jou, on per arribar tornarem a fer un curt tram de ciment.

Travessem el pas canadenc i just darrera remuntem les vessants del Taga, a estones per prat, a estones per sender, i passant dos filats que tancarem al nostre pas, arribarem al cim del Taga, que amb 2040m és el clar dominador del paisatge i un cim emblemàtic de tots els catalans.

Gaudirem si volem de les vistes de 360º, que ens ofereix des del proper cim de Sant Amand al Puigmal, passant pel llunyà Pedraforca. Als nostres peus divisem el punt de sortida, Ribes de Freser, Pardines, i un llarg etc de pobles i masos que esquitxen el paisatge.

Iniciarem el descens per la carena que baixa en direcció a Ribes de Freser. A la cota 1900, desprès de creuar un filat, farem un brusc gir a l’esquerra per baixar, ara ja amb forta pendent per prat fins el Pla de Freixes, i poc desprès arribarem al Coll de la Pera, molt fàcil de reconèixer pel repetidor. Passem pel costat de l’edifici i altre cop per prat, i vigilant amb el filat que haurem de creuar un parell de cops, davallarem fins una pista de pastura. Els darrers 500m els realitzarem per aquesta pista, que ens deixarà a l’entrada del nucli i ja per carrer de ciment arribarem de nou al punt de sortida.

Aigua: trobarem tots els serveis a Ribes de Freser. Font a Bruguera. Creuarem el Torrent de la Font de la Llobina.

Freser per Batet

Distància total: 9 Km

Desnivell positiu: 450 m

Alçada mínima: 920 (Ribes de Freser)

Alçada màxima: 1150 (Can Cerdà)

Llegir resennya

Circuit apte per realitzar en qualsevol època de l’any. A l’hivern la zona és molt obaga, i ens haurem d’abrigar per córrer.

Vigilarem al creuar el Riu Freser a la Central de Rialb. Podem trobar verdet a les escales d’obra que ens baixen fins la central hidroelèctrica. Trobarem un cable plastificat per ajudar-nos i donar seguretat.

El punt inicial el trobarem davant de l’oficina de turisme, amb forces places d’aparcament. Escalfarem creuant el poble, primer pel Passeig Àngel Guimerà per seguir pel C/Mare de Déu de Gràcia fins que creuem la via del cremallera. Tot just passem les barreres girarem a l’esquerra direcció el cementiri, per un camí cimentat. Un cop deixem el ciment passarem un filat i agafarem el camí de l’esquerra, que ens porta per unes pastures que anirem flanquejant per la dreta. Ràpidament el prat es convertirà en corriol i en suau però constant pujada entre arbres, i creuant algun filat, arribarem a Can Cerdà, un mas en runes que demostra la vida activa que tenien aquestes valls pirinenques fa uns anys.

A prop del mas girem bruscament a l’esquerra per tot seguit fer-ho a la dreta i realitzar una curta baixada fins trobar-nos la canonada d’aigua que baixa fins la central. En aquest punt vigilarem, trobarem un petit pont d’obra amb unes escales estretes, que sense perill evident, si ens farà vigilar on posem els peus, sobretot si està humit. Rere les escales hi ha un pont metàl·lic, amb barana, que ens fa passar per sobre del Riu Freser.

Al voltant de la central hi han diferents llocs on podrem remullar-nos.

Voltarem l’edifici de la central pel darrere, a la dreta, fins que trobem un sender estret a l’esquerra que en forta pujada, i desprès de creuar un prat, ens portarà a creuar la carretera de Queralbs. Farem uns metres de carretera i de seguida trobarem el sender a la dreta que altre cop en suau pujada ens durà fins el nucli de Batet.

Creuem Batet, farem uns 200m de camí asfaltatat, i quant trobem una senyalització de fusta amb pintades grogues les seguirem per un sender planer per la vessant de la muntanya fins travessar el Torrent de la Fernanda per arribar a les cases de Segura. Poc desprès dels masos arribarem al Collet de Segura, on passem els filats de bestiar i iniciem la darrera baixada fins a l’Ermita de Sant Cristòfol on tot seguit arribarem al poble pel c/Cerdanya. Altre cop pels carrers finalitzarem el circuit al punt de sortida.

Aigua: Trobarem tots els serveis a Ribes de Freser. Font a Batet. Ens podrem refrescar al creuar el Riu Freser a la central de Rialb.