La Sénia ens ofereix la possibilitat de recórrer 3 rutes de llarga distància que superen els 1.600m de desnivell positiu. La Half 7 pobles ens portarà pels diferents poblets encantadors que hi ha a la Tinença de Benifassà; la Volta al Negrell ens  permetrà gaudir de meravelloses formacions càrstiques com el Pont Foradat o les parets de la Mola Aixada. Per últim, tenim el recorregut de la Marató de la Fageda que ens portarà per gairebé 43 quilòmetres de paisatges memorables.

Corta distancia
Media distancia
ROAD BIKE

CIRCUITS TRAIL LLARGA DISTÀNCIA

Half 7 pobles

Distància total: 40 km

Desnivell positiu: 1600 m+

Punt de sortida: Embassament d’Ulldecona (la Pobla de Benifassà)

Punt d’arribada:  Embassament d’Ulldecona (la Pobla de Benifassà)

Altitud mínima: 484 m (Embassament d’Ulldecona)

Altitud màxima: 1257 m (El Tossal Gros)

Llegir ressenya

El recorregut proposat com a Half 7 pobles és la meitat de la ruta dels 7 pobles de la Tinença, que recorre la petita comarca històrica visitant tots els seus petits poblets.

La ruta té el punt d’inici a l’embassament d’Ulldecona dintre del terme de la Pobla de Benifassà. Iniciarem el recorregut per pista en lleuger ascens per endinsar-nos cap al massís. Al cap de 2km la deixarem per començar la pujada per l’antic camí del Portell de l’Infern, aquest camí era el nexe d’unió entre Fredes i la Sénia. Passarem pels Estrets de la Ronyosa, pel Solà d’en Brull i arribem al Portell de l’Infern després de 7km de ruta. Aquí podrem gaudir d’àmplies panoràmiques de la Tinença amb el Tossal de Cervera al nostre davant i la vall de la Tenalla als nostres peus. A les vaumes del Portell trobarem una petita reserva de flora amb espècies endèmiques com la Viola d’Aigua o els Gossets de Roca.

Seguirem un centenar de metres per deixar el camí principal i encarar la baixada a la Tenalla, amb un fort descens arribarem al llit del barranc per trencar a l’esquerra i seguir pujant ara ja cap al camí de Fredes. Abans de la forta pujada que ens espera podrem gaudir del Salt de Robert, un impressionant salt d’aigua enclavat entre parets de roca on podrem descansar uns moments.

Poc menys de 3km i 360m+ ens esperen per arribar al petit poblet de Fredes al bell mig d’una foia rodejada de boscos de pins silvestres. Ara ja serem a més de 1000m sobre el nivell del mar i ens trobarem en un dels indrets més característics del Massís del Ports. El nostre camí seguirà el sender de gran recorregut GR7 direcció al Boixar, on en 7km arribarem a aquesta població situada damunt d’un turó, no sense abans haver pujat al Tossal Gros, punt culminant de la ruta i talaia perfecta per gaudir d’unes vistes impressionants.

Sortirem del Boixar en baixada per encarar el camí de les Devesetes i la Font de Montsó. Posteriorment enllaçarem amb el PRCV 75,6 i gaudirem d’un llarg descens fins a la Pobla de Benifassà. Sortirem de la Pobla direcció al Ballestar per seguir el camí dels Estrets, altes parets de roca que creuarem pel seu interior per seguir el camí antic que unia els pobles del interior amb la Sénia.

Un cop acabat el sender seguirem per pista fins enllaçar de nou amb el camí de l’embassament d’Ulldecona i arribar a l’inici de la ruta.

Aquesta ruta de 40km de llargada pot ser retallada per la meitat i fer-la en dos etapes. Us recomanem fer nit a la Casa-Refugi el Boixar i seguir la ruta si us és d’interès.

Aigua: Al llarg del recorregut només trobarem aigua al pobles habitats, a la resta de la ruta no hi ha fonts.

Volta al Negrell

Distància total: 30 km

Desnivell positiu: 2000 m+

Punt de sortida: Cova Ferrins (creuament barranc de la Tenalla i de la Fou)

Punt d’arribada: Cova Ferrins (creuament barranc de la Tenalla i de la Fou)

Altitud mínima: 526 m (Cova Ferrins)

Altitud màxima: 1345 m (El Negrell)

Llegir ressenya

El recorregut proposat com La Volta al Negrell és un recorregut únic pels racons del Parc Natural dels Ports i el Parc Natural de la Tinença.

La ruta té el punt d’inici a la Cova Ferrins, punt d’unió entre el barranc de la Tenalla i el barranc de la Fou, on trobarem un petit aparcament del Parc Natural. En la confluència dels dos barrancs veurem un petit pal indicador que ens dirigeix cap al Pont Foradat. Fins aquí seguirem la sendera recorrent la part esquerra del barranc de la Fou gairebé sempre en pujada. Entre espectaculars formacions càrstiques veurem el primer objectiu del dia, el Pont Foradat, una formació geològica que ens deixarà bocabadats. Per accedir seguirem la sendera marcada amb un pal indicador fins que amb una petita grimpada accedirem al seu interior. Ens trobarem just en el límit dels dos parcs naturals i de les dues comunitats autònomes que els representen.

Acabarem el camí fins a l’encreuament per seguir un sender poc fresat per envoltar el Pont Foradat per la cara nord i seguir sota les parets immenses de la Mola Aixada en direcció a la Portella de la Malladeta. Una vegada en aquesta, seguirem un recorregut del Parc Natural dels Ports, el de la Cova Roja. Prendrem la sendera en pujada cap a l’esquerra per superar un pas amb cable d’acer una mica aeri, però sense dificultats. Envoltarem els contraforts de l’Est de la Mola Aixada per començar a descendir pel barranc de la Cova Roja. Poc després d’iniciar la baixada ens podrem desviar per veure la cova i donar un glop d’aigua en la font que raja sota les seves parets.

El recorregut segueix en baixada per creuar el barranc dels Tosques i enllaçar amb la sendera de la Cova dels Bous. Aquesta la seguirem sempre en pujada seguint de nou la banda esquerra del barranc de la Fou. Després d’uns quilòmetres arribarem a la Cova dels Bous, un magnífic mirador del Morral de Catinell on podrem gaudir de la geologia d’aquest petit racó dels Ports.

La sendera segueix en pujada cap al Racó dels Cirers, un prat completament pirinenc enmig de boscos de pi vermell, fajos i boixedes. Seguidament continuarem uns centenars de metres per la pista de la Fou i la deixarem per seguir per la pista de la Carrasca Grossa. On, en pocs metres, podrem veure aquest arbre centenari i la font d’aigua fresca que raja als seus peus.

Continuarem per la mateixa pista sempre en pujada en direcció als Cassets de Cap Gros per enllaçar amb el GR7. Aquesta sendera travessa tota Catalunya de sud a nord i en aquest cas la seguirem en direcció sud.

Recorrerem tota la part superior del barranc de Capatx, les Vallcaneres i sota el cim del Negrell ho deixarem per pujar a aquest fantàstic mirador dels Ports. Aquí haurem aconseguit el sostre de la ruta i gairebé 19 quilòmetres de recorregut.

Seguidament baixarem per la pista que li dona accés per enllaçar de nou amb el GR7 i arribar al refugi de la Font Ferrera, refugi propietat de la FEEC on podrem fer una parada o fins i tot partir la ruta en dues i pernoctar allí.

Sortirem del refugi deixant el GR7 a la nostra dreta per seguir el PR que ens deixarà en el Mas del Peraire, on la fundació FUNDEM té una reserva de flora i fauna. No serà gens estrany veure magnífics exemplars de Cabra Hispànica, l’emblema dels Ports.

Una vegada passades ​​les masies iniciarem un vertiginós descens que ens deixarà en el barranc de la Tenalla. Aquí podrem fer una alternativa al recorregut, si ens queden forces, pujar fins al Salt del Robert, uns 400 metres de pujada i d’altres de baixada, per una preciosa sendera. Si decidim seguir el recorregut únicament seguirem la pista cap a l’esquerra per passar per la casa forestal de la Tenalla i arribar per fi a la Cova dels Ferrins.

Aigua: Diferents fonts pel camí

Altitud mínima: 364 m

Altitud màxima: 1.241 m

Llegir ressenya

Començarem la ruta sortint del poble cap a les oliveres de la plana durant 2’5 quilòmetres, passant pel Camp de Tiro i arribant al Povet del Torril.

Ens enfilarem pel Camí dels Francesos cap a la part del darrera de Pallerols, lloc per on accedirem, ja pel País Valencià, a la part més alta de Pallerols (la Carrasca), a 831 metres d’alçada sobre el nivell del mar. La pujada té una dificultat moderada, tot i que les vistes de la plana de La Sénia i de seu entorn és admirable.

Des de la Carrasca, per continuar en el trajecte, tombarem cap a la dreta per vorejar la muntanya i anar cap a la Casa de Bernarda, finca privada i Coto de Caça de la província de Castelló. En tot moment, durant el seu transcurs, correrem per damunt de la línia divisòria entre el País Valencià i Catalunya.

Tot just deixant les ruïnes de la Casa de Bernarda a la nostra esquerra, veurem al terra la indicació cap al Pi Gros, i cap allí ens adreçarem, per arribar cap a l’Escaleta. El terreny és agradable, part sendera esponjosa i part pedra solta.

La pujada fins l’Escaleta és de dificultat moderada, però les seves vistes la fan senzilla i còmoda. En arribar a l’Escaleta anirem cap als Plans de Valldebous, entrada als Ports per la part valenciana i arribada a la part més al sud-oest de Catalunya.

La ruta és agradable pel poc desnivell i el terreny frondós de pins fins arribar al Pla, on la pedra escura la vegetació. En aquest punt començarà la part més aventurera de la ruta. S’inicia en la baixada del Racó del Tabac. Increïble, magnànim és el sentiment que ens encoratjarà per emprendre’l. Baixarem uns 400 metres de desnivell per una sendera de fort descens al principi i que es farà còmoda en transcórrer uns 300 metres de distància dels 3 km que hi té. El camí és tou i la dificultat sempre moderada.

Arribarem a la pista de la Tenalla, la qual se situa a 615 metres des desnivell sobre el mar. Tot just ens trobarem al quilòmetre 16,40 de la marató. L’anada per la pista serà molt curt ja que molt aviat agafarem la pujada cap a la Font Roja i la Cova dels Bous.

Cal apuntar que començarem a pujar un fort desnivell i en arribar als 800 metres aproximadament ens desviarem cap a la Cova dels Bous, deixant al darrera la sendera de la Font Roja. Aquest trajecte és senzill i molt frondós, de manera que la humitat fa que la sendera sigui fàcil de seguir per caminar. Seguirem per la Sendera de la Fou que ens portarà a la Vallcanera.

Aquesta és força dificultosa i en algun tram necessitarem enfilar-nos per les roques per poder creuar el barranc de la Fou o Rafalguerí. Tot i així no deixa d’ésser emocionant. Trigarem 45 minuts en pujar fins dalt i trobar-nos a la porta de la Vallcanera. En creuar la pista ens haurem d’enfilar per la sendera del Retaule. Anirem per aquesta, deixant el camí d’accés al Pi Gros a la dreta, fins arribar a la pista de la Vallcanera, per arribar al Pare Faig.

Arribem per aquesta pista a un terreny molt pedregós i en dificultat per baixar, donat que l’erosió fixa la pedra com una llosa i és fortament relliscant. A uns pocs quilòmetres, accedirem de nou al Pla de Valldebous, camí cap a l’Escaleta, Pallerols i La Sénia.

Es recomana portar aigua, ja que depenent de la temporada, les fonts que hi ha pel camí estaran seques.