Tenim quatre rutes de mitja distància d’entre 19 i 24 quilòmetres, amb l’embassament com a punt de sortida, que ens porten per indrets tan diferents entre si com el barranc de la Tenalla, les Mines de Ferro o el Mas del Peraire. Destacar la ruta dels arbres monumentals, que ens descobrirà el Pi Gros o el Faig Pare,  dos exemplars magnífics de la seva espècie.

Corta distancia
Larga distancia
ROAD BIKE

CIRCUITS TRAIL MITJA DISTÀNCIA

Volta a La Tenalla

Distància total: 18,89 km

Desnivell positiu: 1100 metres

Punt de sortida: Mas d’en Joan (embassament)

Punt de arribada: Mas d’en Joan (embassament)

Altitud mínima: 481 (Mas d’en Joan)

Altitud màxima: 1160 (Mas Nou)

Llegir ressenya

La Volta a la Tenalla recorre una zona d’alt valor natural, geològic i etnològic. Descobrirem la Tenalla, el poble de Fredes i el Portell del Infern . La ruta recorre una part de l’antic camí de ferradura entre la Sénia a Catalunya i Fredes a la País Valencià i també un tram del camí natural entre el Boixar i Fredes, ara convertit en sender de gran recorregut GR7.

La ruta es viable fer-la durant tot l’any, al poble de Fredes hi ha bar i font d’aigua potable. A l’hivern s’ha de tindre en compte el fort vent que pot fer a la zona, als coll s’envalentona i caldrà anar ben equipats. També pot fer acte de presència la neu, així que cal saber si ha nevat els dies previs.

Per arribar a la sortida s’ha d’anar al Embassament d’Ulldecona i agafar durant 2kms la pista forestal que surt al costat del pont. Al inici de la ruta hi ha una esplanada i les senyals de “Fredes”.

Iniciem la ruta per un tram de pista en pujada fins que en uns centenars de metres iniciem el sender del Portell. La ruta segueix fort en pujada passant pels Estrets de la Ronyosa, pel Solà d’en Brull fins arribar al Coll del Ferri. En aquest punt la ruta deixa el camí del Portell, que serà per on retornarem, per endinsar-se al Barranc del Teulatí sota la Serra de la Borrulla. Un sender fantàstic per córrer ens deixarà sota la pujada de la Palmereta. Gairebé 400m+ ens separen del coll on creuarem la carretera per seguir el sender de la Font de la Figuera. En el punt més alt trobarem un bassi o normalment raja aigua però no hi podem fer cas. Seguirem el mateix sender fins el coll del Mas Nou, on creuarem de nou la carretera per enllaçar per pista amb el GR7. Aquest el seguirem a la dreta durant pocs kms fins arribar a Fredes. Un cop a Fredes tenim bar/restaurant i font per fer un avituallament. Sortirem de Fredes per l’antic camí de la Sénia i a l’alçada de la Font del Teix seguirem el PRCV 75-2 direcció al Salt de Robert. Uns metres de pla i ens endinsarem en forta baixada pel Barranc del Salt. Finatlitzat el fort descens arribarem al propi Salt de Robert, un salt d’aigua de 30m d’alçada i declarat microreserva de Flora. Seguirem en baixada seguint el mateix sender fins enllaçar a la nostra dreta en la sendera dels Cubanos, una forta pujada per dins de bosc que ens deixarà als peus del Portell del Infern.

En aquestes parets de roca calcària podem trobar endemismes del Port, con la Viola d’Aigua o els Gossets de Roca. També si tenim sort veurem Cabres Hispàniques i gaudirem del vol dels Voltors. Seguirem sota les baumes del Portell per retornar al Coll del Ferri en baixada i desfer el camí de pujada fins el Mas Joan.

Els Arbres Monumentals

Distància total: 21 km

Desnivell positiu: 1200 m

Punt de sortida: Àrea de lleure de la Fou

Punt d’arribada:  Àrea de lleure de la Fou

Altitud mínima: 611 m (Barranc de la Fou)

Altitud màxima: 1241 m (Lo Teixet)

Llegir ressenya

Aquesta ruta és un clar exemple de que la natura pot ser espectacular fora de zones conegudes, en aquest petit racó de món trobarem fajos, teixos, pins negrals, boixos, grèvols, avellaners, moixeres, pins silvestres i tot a pocs km del mar Mediterrani. De tots aquests en veurem 2 de monumentals, el Faig Pare i el Pi Gros. El Faig Pare és un exemplar de faig tret d’un conte de fades, se li calcula una edat de 300 anys. El Pi Gros és un exemplar de Pi Negral de mesures descomunals, calen 3 persones per rodejar-lo i se li calculen 700 anys.

Per arribar al punt de sortida cal anar de la Sénia a l’embassament d’Ulldecona i seguir la pista forestal de la Fou durant 9km. A l’àrea de lleure de la Fou, punt de sortida de rutes del Parc Natural dels Ports, podrem deixar el nostre vehicle.

La ruta s’inicia en sentit antihorari, desfarem la pista per on hem vingut fins trobar l’inici del sender del Racó del Tabac. Una pujada forta i llarga però constant ens deixarà als Plans de Valldebous, un punt d’unió de camins, en concret amb l’antic camí del Ròssec, per on descendíen amb els pins tallats els antics rossegadors. Aquest ofici desaparegut consistia en buscar els millors pins de la zona per fer mobles i d’altres estris. Es tallaven els pins a mà i amb ajuda d’animals es baixaven a la Sénia per aquest antic camí.

Continuarem cap a l’esquerra seguint el PRC 82 pujant direcció a la Mola del Boix per passar-la per sota i visitar el Teixet, un Teix que no està declarat monumental però val la pena veure’l.

En pocs metres enllaçarem amb la pista de les Vallcaneres Altes, lloc també d’antiga explotació forestal. Aquesta pista no l’hem de deixar per res fins que comenci a baixar, farem unes poques corbes seguint el relleu per entrar a la Fageda del Retaule agafant el PRC 95 i arribant a peu pla enfront del Faig Pare. Fetes les fotos de rigor seguirem per la pista del Retaule fins que a una corva trobarem el sender i la font del mateix nom. Aquí podrem recarregar aigua i veure en un entorn que recordareu molt de temps.

Tot seguit per sender i en pocs metres veurem la pujada al Pi Gros,  és pujar fins veure’l i baixar. La ruta la continuarem pel mateix PR fins el Collet de l’Herbassana. Aquí hem de tindre en compte que el sender segueix per davant de la porta que trobarem a la pista forestal. En forta baixada arribarem al llit del barran dels Cirers, seguint les fites passarem per sota d’unes baumes espectaculars fins que sortirem de nou a la pista de la Fou. Seguirem en baixada per la mateixa pista fins que a l’alçada de la Font del Teix seguirem el sender que ens porta a la Cova dels Bous en forta pujada. Un cop a la Cova dels Bous seguirem a l’esquerra cap al Barranc de les Tosques per remuntar el Barranc de la Cova Roja, passant per davant de la cova del mateix nom. El punt culminant d’aquest tram serà la Portella de la Malladeta on veurem el Pont Foradat davant nostre, un singular obra de l’erosió del terreny càrstic. Ja en baixada només queda retornar a l’àrea de lleure de la Fou gaudint d’un descens fantàstic.

Aigua: Algunes fonts al llarg del recorregut.

Volta a les mines de ferro

Distància total: 19,89 km

Desnivell positiu: 1155 m+

Punt de sortida: Restaurant Molí l‘Abad (Embassament)

Punt d’arribada: Restaurant Molí l‘Abad (Embassament)

Altitud mínima: 483 m. (Restaurant)

Altitud màxima: 974 m. (Pista dalt Galins)

Llegir ressenya

La Volta a les Mines de Ferro és una ruta viable per fer-la durant tot l’any. Tot i que, fora de ruta, passareu prop del poble del Ballestar hi ha bar i font d’aigua potable. On podeu avituallar-vos d’aigua i menjar.

El camí comença darrere del complex turístic Molí l’Abad del l’embassament d‘Ulldecona. Seguirem el sender marcat per la direcció del Parc Natural de la Tinença de Benifassà amb marques verdes i plaques indicatives. El seguirem uns pocs metres fins trobar-nos el tallafocs.

Pujarem a través d’ell per mitjà d’una sendera oberta i no sempre de tot ben definida. Un cop a dalt, girarem a la dreta per continuar per un sender clar. Continuarem pujant passant per les Mines de Ferro fins arribar a una valla metàl·lica.

La seguirem en direcció de la Moleta del Terme per continuar combinant alguns trams de pista de terra amb sendera. Veurem el poble del Ballestar al fons del barranc i iniciarem el descens per la sendera dels Galins. Un cop a baix, girarem a la nostra dreta per passar per la zona dels Estrets del Ballestar.

Al cap d’uns quilòmetres arribarem al Forn del Vidre, antic mas que actualment alberga tres edificis públics (el Viver forestal, el Centre de recuperació de fauna salvatge i el magatzem de les brigades del Parc Natural).

En el petit pont encimentat del Forn del Vidre, que creua el barranc de l’embassament, girarem a la nostra dreta pel costat de la valla metàl·lica. Seguirem les marques del Parc Natural en un camí molt ben definit.

Un cop aquí podrem decidir si continuar sense desviar-nos fins al punt d’inici o bé sumar uns quilòmetres més i remontar a la nostra dreta en direcció la Moleta del Terme pel Barranc de Ferro. Un cop a dalt, passarem per un curt tram que ja havíem passat i iniciarem el descens a l’esquerra en una baixada ràpida i divertida fins al punt de sortida.

Aigua: Al poble del Ballestar.

Volta al Mas Peraire

Distància total: 24,83 km

Desnivell positiu: 1.662 m+

Punt de sortida: Mas de Joan (Embassament)

Punt d’arribada: Mas de Joan (Embassament)

Altitud mínima: 480 m. (Mas de Joan)

Altitud màxima: 1.279 m. (Tossal d’en Cervera)

Llegir ressenya

La Volta al Mas del Peraire és una ruta viable per fer-la durant tot l’any, al poble de Fredes hi ha bar i font d’aigua potable. On podeu avituallar-vos d’aigua i menjar.

Per arribar a la sortida s’ha d’anar a l’embassament d’Ulldecona i agafar durant 2km la pista forestal que surt al costat del pont. A l’inici de la ruta hi ha una esplanada i les senyals de Fredes.

Continuarem pujant en direcció al Portell de l’Infern, un impressionant pas natural per una muralla de roca. Des d’ell es poden observar “gamellons” (bebederos tradicionals construïts en troncs buits on s’acumulen les aigües que filtren les parets) i gaudir d’una de les millors vistes del Parc Natural Tinença de Benifassà.

Uns metres més endavant trobarem una indicació per començar un descens a la nostra dreta per una sendera ben definida. Ens portarà al fons del barranc que hem pogut contemplar des de les vistes del Portell de l’Infern. Un cop completada la baixada, girarem a la nostra esquerra en direcció el Salt de Robert. Abans d’arribar-hi trobarem un desviament a la nostra dreta, en direcció al Mas del Peraire. Després de creuar el barranquet començarem una ascensió forta i continuada fins aquesta històrica Masia, situada a 1.200 metres d’altitud.

Un enclavament únic degut al bon estat de conservació que presenta la seva flora i vegetació. Recentment s’ha convertit en un refugi de muntanya amb finalitats científiques i reserva biològica, promogut per la Fundació Enrique Montoliu, que va adquirir la finca en 1997.

Continuarem en direcció al Tossal d’en Cervera, combinant trams de pista encimentada, de terra i senders estrets. Un cop a dalt seguirem en direcció al Negrell per començar el descens en direcció al Refugi de Font Ferrera, un edifici que des de l’any 1997 funciona com a refugi guardat.

Seguirem en direcció a Fredes pel sender GR-7. Un cop a Fredes tenim bar/restaurant i font per fer un avituallament. Sortirem de Fredes per l’antic camí de la Sénia i a l’alçada de la Font del Teix seguirem en direcció al Portell de l’Infern. Després d’una pujada moderada iniciarem el descens fins al cotxe passant de nou pel Portell de l’Infern.

Aigua: Al poble de Fredes podrem trobar bars i fonts.