logo vall de ribes
Vall de Ribes

Els recorreguts més curts de la Vall de Ribes són perfecte pel senderisme en família o les sortides de trail més explosives i intenses. Visitarem els principals miradors de la Vall de Ribes, l’Ermita de Sant Antoni i l’antic fortí que encapçala la vall de les alçades, i el Refugi de Pla d’Erola, on gaudirem de les millors vistes sobre el Puigmal. També podrem passejar per les barriades de Segura, Batet i Ribes Altes, que ens permetran gaudir del Pirineu més autèntic.

vt-2

ALTRES TRAILS

Sant Antoni

Distància total: 1,9 Km

Desnivell positiu: 350 m

Punt de arribada: Ermita de Sant Antoni

Alçada mínima: 920 (Ribes de Freser)

Alçada màxima: 1280 (Ermita de Sant Antoni)

Llegir ressenya

Circuit apte per realitzar en qualsevol època de l’any que transcorre per la vessant assolellada de la muntanya de Sant Antoni. Es perfecte per passar una matinal o passeig de tarda amb la canalla. Al costat de l’Ermita trobarem una zona de lleure amb taules i zones habilitades per fer foc.

El 13 de juny, per Sant Antoni, és festa local a Ribes de Freser, i en aquesta ermita es realitzen diferents actes festius.

Sortirem de davant l’Oficina de Turisme, on trobarem una àmplia zona d’aparcament. Iniciarem el tram urbà pel Passeig Àngel Guimerà, paral·lels al Riu Freser, i el creuarem per un pont de vianants sobre l’aiguabarreig dels rius Freser i Rigard.

Realitzarem un curt tram per la vorera del C/ Sant Quintí fins arribar a la Plaça del Pont de Ribes, on girarem a l’esquerra per agafar el Camí de Sant Antoni, que ja iniciarem en forta pujada i que ens prendrem amb tranquil·litat per gaudir de les vistes que anirem tenint mentre pugem. És un sender sense pèrdua i amb trams assolellats, que  ens durà al Collet de Sant Antoni.

Arribats al collet girarem a l’esquerra per encarar la darrera rampa del trajecte, divisant ja l’Ermita de Sant Antoni, i acabarem en el prat que trobem just davant de l’edifici. Poc més enllà del prat hi ha la zona de lleure, amb taules col·locades estratègicament en el prat a l’ombra dels grans pins que dominen l’esplanada.

Mentre ens recuperem podrem gaudir de les vistes que es dominen des d’aquesta talaia de Ribes de Freser, des de Sant Amand i Taga a la Covil, passant pel Puig Cerverís i les Valls del Freser, del Segadell i del Rigard.

El descens el realitzarem pel mateix camí, però si volem que ens vinguin a buscar, hi ha una pista cimentada que arriba fins l’aparcament de la zona de lleure de Sant Antoni.

Aigua: A Ribes de Freser tindrem tots els serveis que necessitem. Font a l’Ermita de Sant Antoni.

Refugi Pla d'Erola

Distància total: 5,6 Km

Desnivell positiu: 650 m

Punt de arribada: Refugio Pla d’Erola

Alçada mínima: 920 (Ribes de Freser)

Alçada máxima: 1540 (Refugio Pla d’Erola)

Llegir ressenya

L’època ideal per fer aquest recorregut va des d’inici de primavera a mitja tardor. A l’hivern ens podrem trobar la zona alta coberta de neu o amb glaç, és recomanable primer trucar per informar-se de l’estat del circuit.

Al voltant dels pobles trobarem filats de bestiar. Cal recordar que aquestes son zones de pastura i s’han de respectar les explotacions.

Si anem amb canalla i volem ser previsors, és pot pujar en vehicle fins el mateix refugi, preferiblement en tot terreny.

Iniciarem el trajecte davant de l’Oficina de Turisme i travessarem tot el poble fins creuar la via del cremallera. Just desprès agafarem la rampa de ciment a l’esquerra i pujarem les escales del Castell de St Pere. Darrera el castell passarem per una zona enjardinada per tot desprès ja creuar un filat i entrar en sender. Primer pugem per bosc, per tot seguit travessar un prat en forta pujada, fins trobar-nos una pista de ciment a l’alçada de Can Nadal. Seguim la pista uns 150m, i just abans d’entrar a les terres d’un mas agafarem el corriol a la nostra esquerra.

Els primers metres solen estar coberts de matolls, però a les poques passes ja podrem caminar amb tranquil·litat. Sempre per sender estret i ombrívol en constant però suau pujada arribarem a la pista de Tregurà, que sols creuarem, per seguir pujant, ara ja amb més pendent, fins el Refugi de Plà d’Erola. Aquest tram és encisador i per moments ens traslladarà a escenaris de pel·lícula.

El refugi està instal·lat en un prat enmig del bosc, i hi trobarem taules de fusta on fer un mos. A l’oest del refugi un petit mirador de la Vall de Ribes, Vall de Nuria, el Puigmal i tots els cims que envolten aquestes valls.

Si ens hem quedat amb ganes de més, travessant la tanca que barra el pas als vehicles a partir del refugi, i caminant una estona més arribarem a diferents torrents on podrem remullar-nos.

Aigua: Trobarem tots els serveis a Ribes de Freser. Font al Refugi Plà d’Erola.

Riu Freser

Distància total: 4 Km

Desnivell positiu: 250 m

Punt de arribada: Central de Rialb

Alçada mínima: 920 (Ribes de Freser)

Alçada màxima: 1150 (Can Cerdà)

Llegir ressenya

Ruta molt agradable per fer a l’estiu, perquè excepte el tram inicial, la resta és molt ombrívola i els voltants de la Central Hidroelèctrica de Rialb són molt tranquils i un bon lloc on fer un bany amb la canalla.

Vigilarem al creuar el Riu Freser a la Central de Rialb. Podem trobar verdet a les escales d’obra que ens baixen fins la central hidroelèctrica. Trobarem un cable plastificat per ajudar-nos i donar seguretat.

El punt inicial el trobarem davant de l’oficina de turisme, amb forces places d’aparcament. Escalfarem creuant el poble, primer pel Passeig Àngel Guimerà per seguir pel C/Mare de Déu de Gràcia fins que creuem la via del cremallera. Tot just passem les barreres girarem a l’esquerra direcció el cementiri, per un camí cimentat. Un cop deixem el ciment passarem un filat i agafarem el camí de l’esquerra, que ens porta per unes pastures que anirem flanquejant per la dreta. Ràpidament el prat es convertirà en corriol i en suau però constant pujada entre arbres. Creuant algun filat, arribarem a Can Cerdà, un mas en runes que demostra la vida activa que tenien aquestes valls pirinenques fa uns anys.

A prop del mas girem bruscament a l’esquerra per tot seguit fer-ho a la dreta i realitzar una curta baixada fins trobar-nos la canonada d’aigua que baixa fins la central. En aquest punt trobarem un petit pont d’obra amb unes escales estretes, que sense perill evident, haurem de vigilar on posem els peus, sobretot si està humit. Rere les escales hi ha un pont metàl·lic, amb barana, que ens fa passar per sobre del Riu Freser.

Al voltant de la central hi han diferents llocs on podrem remullar-nos, descansar i passar una bona estona.

Aigua: trobarem tots els serveis a Ribes de Freser.

Las Centrales

Distància total: 10 Km

Desnivell positiu: 650 m

Punt de arribada: Central de Daió

Alçada mínima: 920 (Ribes de Freser)

Alçada màxima: 1200 (Central de Daió)

Llegir ressenya

Recorregut perfecte per un matí d’estiu, que rematarem banyant-nos als gorgs que el Riu Freser a ala zona de la Central de Daió.

Sobretot desprès de primaveres plujoses, podem trobar algunes parts dels senders amb vegetació; seguint el track no tindrem problemes en el recorregut, més enllà de remullar-nos les cames amb els arbustos.

Escalfarem creuant el poble, primer pel Passeig Àngel Guimerà per seguir pel C/Mare de Déu de Gràcia fins que creuem la via del cremallera. Tot just passem les barreres girarem a l’esquerra direcció el cementiri, per un camí cimentat. Un cop deixem el ciment passarem un filat i agafarem el camí de l’esquerra, que ens porta per unes pastures que anirem flanquejant per la dreta. Ràpidament el prat es convertirà en corriol i en suau però constant pujada entre arbres, i creuant algun filat, arribarem a Can Cerdà, un mas en runes que demostra la vida activa que tenien aquestes valls pirinenques fa uns anys.

A prop del mas girem bruscament a l’esquerra per tot seguit fer-ho a la dreta i realitzar una curta baixada fins trobar-nos la canonada d’aigua que baixa fins la central de Rialb. Passem per sobre la canonada i seguim per corriol sense perdre alçada fins a creuar el Riu Maçanell, on baixarem a la carretera per un tram de ciment. Farem uns metres per la carretera i tornarem a entrar en un sender que veurem a la dreta, que ens hi haurem de fixar ja que es veu poc, i tornarem a remuntar per sender fins passar a tocar del nucli de Fustanyà.

Seguint el track en poca estona trobarem la captació d’aigües de la Centrals del Molino, i davallarem fins creuar el Freser just al costat de la central hidroelèctrica. Creuarem la carretera de Queralbs amb precaució, i just desprès girem a la dreta 90º, travessarem un filat i continuarem durant uns 500m paral·lels a la carretera. Poc desprès de passar per un petit pont de fusta saltarem a la carretera, que remuntarem direcció Queralbs uns 100m, amb molta precaució, per desprès entrar en un camí ample a la dreta. Circumval·larem l’edifici de L’Alberg de la Farga, que ens deixarà a l’edifici de la Central i el Pont de les Lelles. Just al pont resseguirem a la dreta la pista cimentada, que en poc més de 1000m ens deixarà just davant de la Central de Daió i el Riu Freser.

Aigua: trobarem tots els serveis a Ribes de Freser. A tocar de Daió hi ha l’Alberg de la Farga i el poble de Queralbs. Ens podrem refrescar al creuar els diferents rius i torrents.

Ribesaltes

Distància total: 5,4 Km

Desnivell positiu: 200 m

Punt de arribada: Ribes de Freser

Alçada mínima: 920 (Ribes de Freser)

Alçada màxima: 1100 (Collado de Can Nadal)

Llegir ressenya

Circuit fàcil i còmode que es pot fer en qualsevol època de l’any. Si anem amb canalla hem de pensar que no trobarem aigua en tot el trajecte.

La Collada de Can Nadal es una atalaia preciosa amb vistes a la Serra de Montgrony, Muntanya de Sant Antoni, Serra Cavallera i el poble de Ribes de Freser.

Iniciarem el trajecte davant de l’Oficina de Turisme i travessarem tot el poble fins creuar la via del cremallera. Just desprès agafarem la rampa de ciment a l’esquerra i pujarem les escales del Castell de Sant Pere. Darrera el castell passarem per una zona enjardinada per tot desprès ja creuar un filat i entrar en sender. Primer pugem per bosc, per tot seguit travessar un prat en forta pujada, fins trobar-nos una pista de ciment a l’alçada de Can Nadal. Seguim la pista, que ja planeja, uns 200m, fins arribar a la Collada de Can Nadal, un punt que identificarem per la curiosa col·locació d’un banc de fusta, ideal per asseure’s i contemplar les vistes.

Aquí ja iniciarem el còmode descens de retorn al poble, sempre per pista, primer de terra enmig de pastures, i tot seguit, un cop arribem a Ventaiola, per pista de ciment que ens deixarà de nou al Castell. Aquí ja només ens quedarà desfer el camí de sortida pels carrers del poble fins arribar de nou a l’Oficina de Turisme.

Aigua: Trobarem tots els serveis a Ribes de Freser. No trobarem cap font ni punt d’aigua en tot el trajecte.