Rialp

Rialp respira muntanya i trail per tots els costats. Els circuits de mitja distància et permetran descobrir racons amagats, boscos de somni, pobles abandonats i fàcils grimpades per gaudir de paisatges pèl quals voldràs seguir entrenant sense parar. La Vall d’Àssua i l’Obaga de l’Orri obren els seus secrets perquè els puguis gaudir.

vt-2

Alçada mínima 700 m.

Alçada màxima: 1350 m.

Llegir ressenya

Circuit per fer durant tot l’any, evitant a l’estiu les hores centrals del dia. A l’hivern és recomana portar roba d’abric, mínim paravent i guants, ja que a les zones obagues la temperatura es molt baixa durant tot el dia.

El circuit Sant Romà és ideal per fer rodatges a ritme constant, ja que exceptuant la pujada a Sant Romà, la resta es per terreny de bon córrer. Podrem gaudir d’un recorregut entre senders ombrívols i creuant forces torrents d’aigua fresca. A Sant Joan de Colinos trobarem una zona de pícnic habilitada i molt ombrívola.

Sortint del nucli de Rialp, creuarem el poble i el pont de Santa Caterina per començar el recorregut paral·lels al riu. A la poca estona el camí comença a pujar i sempre per sender arribarem a la zona d’esbarjo de Sant Joan de Colinos. Aquí agafarem una pista que ens durà a Beraní, nucli reduït que creuarem ràpidament i que deixarem un cop acabem l’asfalt dels carrers, per un prat en baixada. Després haurem de fer un tram d’asfalt, fins arribar a Roní.

Aquest poble també el creuarem, en aquest cas en forta baixada, i ja no deixarem de baixar fins arribar per sender al Pont de Gulleri, interessant pont on travessarem la Noguera Pallaresa. Transitarem uns metres per la bora del riu fins que el camí s’enfila per un barranc. Aquí trobarem un punt d’aigua, i és recomanable agafar-ne perquè ens espera una forta pujada fins a Sant Romà de Tavèrnoles, un poble abandonat al qual tant sols s’hi arriba per sender.

Un cop a Sant Romà el recorregut es suavitza mentre salvem els barrancs sempre amb unes vistes magnífiques del recorregut que hem fet prèviament per la vessant contrària. Tot gaudint del paisatge arribarem a Rodés, darrer nucli del trajecte abans de retornar a Rialp en una ràpida baixada que ens portarà fins a l’entrada del poble.

Aigua.- Trobarem fonts a Beraní, Roní, Tavèrnoles i Rodés. A l’estiu ens podrem remullar, sempre amb molt de compte, al creuar la Noguera Pallaresa. Abans de l’inici de la pujada al poble abandonat de Tavèrnoles, i poc després de deixar-lo enrere, creuarem torrents on poder-nos refrescar. A Rialp trobarem tots els serveis que poguem necessitar.

Cultura: Rialp, Beraní, Roní, Ermita de Sant Miquel, Rodés, Pont de Santa Caterina i Noguera Pallaresa.

Serrat de Matanegra

Distància total: 23 Km

Desnivell positiu: 1700 m

Punt de arribada: Rialp

Alçada mínima: 700 m.

Alçada màxima: 2090 m. (Pic de Piflorit)

Llegir ressenya

Circuit apte per fer a partir de finals de primavera, estiu i tardor. En altres èpoques les cotes altes poden estar cobertes de neu. Es el circuit més tècnic dels proposats, amb zones aèries i curtes grimpades. Els trams de bosc requereixen de força atenció. Circuit recomanat tant sols per persones expertes en l’ús de dispositius GPS i orientació.

El circuit Serrat de Matanegra és ideal per fer un rodatge alternatiu, ja que disposa de trams de pujada, trams planers on podrem córrer més àgilment, trams de forta baixada en els darrers quilòmetres i un divertit tram tècnic i quelcom aeri amb petites grimpades, cosa que li aporta un punt diferencial a la resta de circuits. Farem trams solanells, altres entre senders ombrívols i creuarem alguns torrents d’aigua fresca fins arribar a Sant Romà. Hem de tenir en compte que a partir de Sant Romà de Tavèrnoles no tornarem a trobar aigua fins a Rodés.

Sortint del nucli de Rialp, hem de creuar el Castell i a la Cabana de Caçadors agafarem el camí que ens puja a Rodés. Aquest camí entre roures s’enfila de valent de bon inici. Creuem Rodés i seguirem fins a Sant Romà de Tavèrnoles per corriol amb algun tram aeri i molt bones vistes. Arribarem a Sant Romà, poble en runes, on trobarem la font que també serveix d’abeurador per els ramats de vaques, ovelles i cabres que normalment pasten als seus prats.

Un cop al poble ens enfilarem a la nostra esquerra, on veurem ja de bon inici tota la carena que farem a continuació. El primer tram és el més aeri, amb parts de curtes grimpades, fins que arribem a un collet on ja per dintre del bosc i amb forta pendent, ens durà fins el Tossal de Fontfreda ( 2035m). Aquí resseguirem entre prats tot el Serrat de Matanegra, fins el Pic de Piflorit, un gran mirador de la Vall d’Àssua i el Montsent de Pallars. Amb forta baixada esquivant els arbres arribarem al Pla de Sant Genís, un tranquil prat a 1800m des d’on baixarem ja sense treva fins a Rialp, passant de nou per Rodés.

Aigua.- Trobarem aigua a Rodés i Sant Romà de Tavèrnoles. A Rialp hi trobareu tots els serveis necessaris. Important tenir en compte que en tot el tram central de la ruta, que coincideix amb la més aèria i lenta de fer, no trobarem aigua. El darrer punt és Tavèrnoles i el següent punt d’aigua el trobarem al retornar a Rodés.

Cultura: Rialp, Rodés, Castell de Rialp.

Vall d'Àssua

Distància total: 20 Km

Desnivell positiu: 1200 m

Punt de arribada: Rialp

Alçada mínima: 700 m.

Alçada màxima: 1400 m. (Llessuí)

Llegir ressenya

El circuit Vall d’Àssua és ideal per fer rodatges ràpids i canvis de ritme, ja que anirem combinant pujades constants i fortes, per fer a bon ritme, amb zones més planeres on podrem córrer ràpid, alhora que millorarem la nostra tècnica de baixada tot practicant pels corriols. Gaudirem d’una visita pels pobles de la Vall d’Àssua mentre correm entre senders ombrívols i creuem torrents d’aigua fresca.

Sortint del nucli de Rialp, creuarem el poble i agafarem un primer tram de pista fins creuar el Torrent de Sant Antoni, on ens endinsarem al bosc amb un primer tram de forta pujada. Entre corriols anirem a buscar Altron (1020m), que serà el primer poble que creuarem. Al sortir del poble vigilem al creuar la LV-5223.

Entre corriols obacs i creuant els diversos torrents arribarem en forta pujada a Seurí (1189m), poble que creuarem i seguirem pujant fins els punt més alt del circuit, Llessuí (1429m).

Creuarem el poble i iniciem el descens fins a Sorre (1052m). Aquí hem de tornar a vigilar amb la carretera, ja que tot i ser poc transitada, sempre respectarem les normes i córrer per l’esquerra. Als aproximadament 300m agafarem a l’esquerra el corriol, que en continua baixada, ens portarà a creuar Sorre (tornem a vigilar els creuaments de carretera) i seguirem baixant fins a creuar el Riu de Rialbo per pujar al nucli d’Escàs (992m). Creuarem el poble per unes dretes escales que ens portaran al cementiri. Un cop creuat Escàs, el circuit ens durà per un sender estret i solanell, resseguint una línia telefònica, fins el Coll de Cortinos, on iniciarem la darrera baixada, amb un primer tram tècnic que ens durà a Surp (1100m), el darrer nucli de la Vall d’Àssua que creuarem en aquest circuit.

Un cop passat el poble seguirem baixant força dret, sempre visualitzant ja el final a Rialp, on arribarem travessant les runes del Castell de Rialp i entre carrers estrets arribarem de nou al punt de sortida, la plaça de l’Ajuntament.

Aigua.- A tots els pobles trobarem punts d’aigua i fonts on refrescar-nos i rehidratar-nos. També creuarem diferents torrents on, si ens trobem al canicular estiu, podrem fer una paradeta per remullar-nos

Cultura: Rialp, Escàs, Surp, Església de Sant Iscle i Santa Victòria i Castell de Rialp.